Diesel, benzine of hybride?

WELKE BRANDSTOF KIES JE ALS RIJSCHOOLHOUDER?

Bij Lesautolease.nl krijgen we regelmatig de vraag van rijschoolhouders voor welke brandstof zij het best kunnen kiezen. Vroeger was die vraag eenvoudig te beantwoorden: wie veel kilometers reed, zoals rijschoolhouders vaak doen, was goedkoper uit met een diesel-auto. Sinds 2017, toen de nieuwe WLTP-test van kracht werd (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure), is het punt waarop diesels goedkoper worden dan benzine-auto’s, echter flink gestegen. Met andere woorden: er moeten nu meer kilometers gereden worden om met een diesel-auto goedkoper uit te zijn dan met een benzine-auto. Bovendien is er sinds kort een nieuwe optie bijgekomen: de mild hybrid (MHEV, ofwel Mild Hybrid Electric Vehicle). Aangezien de mild hybrid niet als automaat, maar als schakelauto geleverd wordt, is ook deze ‘groene’ variant nu geschikt als lesauto.

WAT IS DE WLTP-TEST?

De WLTP-test is een nieuw protocol voor het meten van de CO2-uitstoot van auto’s. Deze test heeft als voordeel dat de uitkomsten veel realistischer zijn, maar heeft ook tot gevolg dat nieuwe auto’s honderden tot zelfs duizenden euro’s duurder worden. Omdat de BPM wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot, stijgen de consumentenprijzen. Met als gevolg dat diesels zowel onder consumenten als onder zakelijke rijders steeds minder populair worden. Daardoor komt de restwaarde van diesels behoorlijk onder druk te staan en dus ook de leaseprijzen. Rijschoolhouders die een lesauto leasen en privé ook met deze auto rijden, betalen bovendien over een duurdere auto bijtelling. De bijtellingskosten gaan dus ook omhoog.

WIJ ADVISEREN JE GRAAG!

Om voordeliger uit te zijn met een dieselauto moet je als rijschoolhouder, afhankelijk van het merk en type auto, op dit moment ten minste zo’n 50.000 tot 60.000 kilometer per jaar rijden. Voor rijschoolhouders die hier overheen gaan, kan diesel nog steeds het meest voordelige alternatief zijn. Vooral voor rijschoolhouders die niet fulltime rijles geven, is een benzine-auto vaak aantrekkelijker.

En dan is er nog de mild hybrid (MHEV), waarvan Lesautolease.nl verschillende typen in het wagenpark heeft opgenomen. Deze auto’s hebben, naast een ‘gewone’ verbrandingsmotor, ook een elektrische motor en een accu die tijdens het rijden wordt opgeladen. Op die manier realiseer je een flinke brandstofbesparing, waardoor de mild hybrid bijna net zo zuinig rijdt als een diesel-auto. Daarnaast heb je met een mild hybrid een lagere investering in de auto en een lagere wegenbelasting. Een keuze voor diesel, benzine of hybride is dus afhankelijk van een breed scala aan factoren. Welk type auto heb je bijvoorbeeld op het oog, hoeveel kilometers rijd je per jaar, in hoeverre speelt duurzaamheid een rol, wil je graag ‘groen’ rijden en welke brandstof vind je het prettigst? Samen met jou bekijken we graag het totaalplaatje, zodat we je een advies op maat kunnen geven.

STIJGENDE LEASEKOSTEN DIESELS

Doordat de investering in een diesel hoger wordt en de restwaarde lager, stijgen de leasekosten van diesels. Bovendien is de overheid van plan om de accijns en belasting op zowel diesel- als benzine-auto’s vanaf 2020 te verhogen. Omdat de kosten voor diesels waarschijnlijk net iets meer gaan stijgen dan die voor benzine-auto’s, zal het omslagpunt waarop diesels interessant worden voor jou als rijschoolhouder, nog iets verder stijgen.

WAT ZIJN JE WENSEN?

Meer weten over een keuze voor hybride, benzine of diesel voor je lesauto? Neem contact met ons op, we adviseren je graag!

Rekenvoorbeeld

In onderstaande tabel is te zien dat de leasekosten van de dieseluitvoering van de Ford Focus, door een hogere investering en minder restwaarde, hoger liggen dan die van de benzine-uitvoering van deze auto. Tellen we daar de brandstofkosten bij op, dan zien we dat de kosten pas bij ongeveer 60.000 km per jaar gelijk liggen voor diesel en benzine.

N.B. De kosten van de diesel liggen in dit voorbeeld net iets hoger dan die van de benzine-auto. Gaan we ervan uit dat de diesel in de praktijk net iets zuiniger rijdt dan de benzine-auto, dan komen we vrijwel gelijk uit in kosten per maand.

Let op! Voor andere auto’s en uitvoeringen gelden andere cijfers en geldt dus ook een ander omslagpunt. Laat je voor meer informatie door ons adviseren. We helpen je graag verder!

Brandstof
Benzine
Diesel
Verbruik*
4,8L/100km
3,5L/100km
Brandstofprijs per liter*
€ 1,36
€ 1,18
Prijs per 100km
4,8L x € 1,36 = € 6,53
3,5L x € 1,18 = € 4,13
Km per jaar
60.000km
60.000km
Km per maand
5.000km
5.000km
Brandstofkosten per maand
50 x € 6,53 = € 326,50
50 x € 4,13 = € 206,50
Leasekosten per maand
€ 718,43
€ 869,57
Totale kosten per maand
€ 326,50 + € 718,43 = € 1.044,93
€ 206,50 + € 869,57 = € 1.076,07

* Gebaseerd op de gegevens zoals die zijn opgegeven door de fabrikant

Dit rekenvoorbeeld is gebaseerd op de eind 2018 geldende brandstofprijzen. Alle genoemde bedragen zijn exclusief BTW.

REVIEWS

“Een klein half jaar geleden ben ik overgestapt van een diesel-auto naar een benzine-auto. Stefan had keurig netjes uitgerekend wat het verschil zou zijn in kosten. Met de benzine-auto bleek ik iets goedkoper uit te zijn, waardoor ik meer financiële ruimte had voor luxe opties.”

Bert van HeckeLesGO Autorijschool Van Hecke

““Bij Lesautolease.nl ben ik geen nummer, maar weten ze wie ik ben. En dat merk je aan alles. Er is veel vertrouwen over en weer. En daar gaat het om als je zakendoet met elkaar.””

John ParinussaAutorijschool John Parinussa
Bekijk meer reviews