DIESEL OF BENZINE: WELKE BRANDSTOF KIEST U ALS RIJSCHOOLHOUDER?

Bij Lesautolease.nl krijgen we regelmatig de vraag van rijschoolhouders of zij beter voor benzine of voor diesel kunnen kiezen. Vroeger was die vraag eenvoudig te beantwoorden: wie veel kilometers reed, zoals rijschoolhouders vaak doen, was goedkoper uit met een diesel-auto. Sinds 2017, toen de nieuwe WLTP-test van kracht werd (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure), is het punt waarop diesels goedkoper worden dan benzine-auto’s, echter flink gestegen. Met andere woorden: er moeten nu meer kilometers gereden worden om met een diesel-auto goedkoper uit te zijn dan met een benzine-auto.

WAT IS DE WLTP-TEST?

De WLTP-test is een nieuw protocol voor het meten van de CO2-uitstoot van auto’s. Deze test heeft als voordeel dat de uitkomsten veel realistischer zijn, maar heeft ook tot gevolg dat nieuwe auto’s honderden tot zelfs duizenden euro’s duurder worden. Omdat de BPM wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot, stijgen de consumentenprijzen. Met als gevolg dat diesels zowel onder consumenten als onder zakelijker rijders steeds minder populair worden. Daardoor komt de restwaarde van diesels behoorlijk onder druk te staan, en dus ook de leaseprijzen. Rijschoolhouders die een lesauto leasen en privé ook met deze auto rijden, betalen bovendien over een duurdere auto bijtelling. De bijtellingskosten gaan dus ook omhoog.

STIJGENDE LEASEKOSTEN DIESELS

Doordat de investering in een diesel hoger wordt en de restwaarde lager, stijgen de leasekosten van diesels. Bovendien is de overheid voornemens om de accijns en belasting op zowel diesel- als benzine-auto’s vanaf 2020 te verhogen. Omdat de kosten voor diesels waarschijnlijk net iets meer gaan stijgen dan die voor benzine-auto’s, zal het omslagpunt waarop diesels interessant worden voor u als rijschoolhouder, nog iets verder stijgen.

WIJ ADVISEREN U GRAAG!

Om voordeliger uit te zijn met een dieselauto moet u als rijschoolhouder, afhankelijk van het merk en type auto, op dit moment ten minste zo’n 40.000 tot 50.000 kilometer per jaar rijden. Voor rijschoolhouders die hier overheen gaan, is diesel dus nog steeds het meest voordelige alternatief. Met name voor rijschoolhouders die niet fulltime rijles geven, is een benzine-auto vaak aantrekkelijker. Uiteindelijk blijft een keuze voor diesel of benzine uiteraard afhankelijk van méér dan alleen het aantal kilometers dat u rijdt. Welk type auto hebt u bijvoorbeeld op het oog, in hoeverre speelt duurzaamheid een rol en welke brandstof vindt u het prettigst rijden? Samen met u bekijken we graag het totaalplaatje, zodat we u een advies op maat kunnen geven.

WAT ZIJN UW WENSEN?

Meer weten over een keuze voor benzine of diesel voor uw lesauto? Neem contact met ons op, we adviseren u graag!

Rekenvoorbeeld

In onderstaande tabel is te zien dat de leasekosten van de dieseluitvoering van de Ford Focus, door een hogere investering en minder restwaarde, hoger liggen dan die van de benzine-uitvoering van deze auto. Tellen we daar de brandstofkosten bij op, dan zien we dat de kosten pas bij ongeveer 60.000 km per jaar gelijk liggen voor diesel en benzine.

N.B. De kosten van de diesel liggen in dit voorbeeld net iets hoger dan die van de benzine-auto. Gaan we ervan uit dat de diesel in de praktijk net iets zuiniger rijdt dan de benzine-auto, dan komen we vrijwel gelijk uit in kosten per maand.

Let op! Voor andere auto’s en uitvoeringen gelden andere cijfers en geldt dus ook een ander omslagpunt. Laat u voor meer informatie door ons adviseren. We helpen u graag verder!

Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium Business 92 kw

Brandstof

Benzine

Verbruik*

4,8L/100km

Brandstofprijs per liter*

€ 1,36

Prijs per 100km

4,8L x € 1,36 = € 6,53

Km per jaar

60.000km

Km per maand

5.000km

Brandstofkosten per maand

50 x € 6,53 = € 326,50

Leasekosten per maand

€ 718,43

Totale kosten per maand

€ 326,50 + € 718,43 = € 1.044,93

Ford Focus 1.5DCI Ecoblue Titanium Business 88Kw

Brandstof

Diesel

Verbruik*

3,5L/100km

Brandstofprijs per liter*

€ 1,18

Prijs per 100km

3,5L x € 1,18 = € 4,13

Km per jaar

60.000km

Km per maand

5.000km

Brandstofkosten per maand

50 x € 4,13 = € 206,50

Leasekosten per maand

€ 869,57

Totale kosten per maand

€ 206,50 + € 869,57 = € 1.076,07

* Gebaseerd op de gegevens zoals die zijn opgegeven door de fabrikant

Dit rekenvoorbeeld is gebaseerd op de nu (eind 2018) geldende brandstofprijzen. Alle genoemde bedragen zijn exclusief BTW.